Logga in

Logga in / registrera

Köpvillkor

När du handlar hos oss på Homelight godkänner du våra köpvillkor, därför är det viktigt att du noga läst igenom villkoren innan du genomför ditt köp. I följande avsnitt får du information om vad som gäller när du handlar i vår fysiska butik, på vår hemsida www.homelight.se eller genom vår kundtjänst.

Allmänna villkor

För att kunna handla behöver du acceptera dessa köpvillkor och samtycka till att Homelight får behandla och spara dina personuppgifter. Genom att genomföra köpet godkänner du våra köpvillkor.

För att köpa en produkt i Homelights nätbutik måste du vara 18 år eller äldre och myndig. Om du har några frågor eller behöver hjälp att beställa är du välkommen att kontakta oss via e-post info(a)homelight.se eller telefon 08-660 52 40, telefontid: vardagar 9.00–18.00 samt lördagar 11.00–15.00.

Bolagsinformation

Homelight AB
Erik Dahlbergsgatan 41-43
115 34 Stockholm
Organisationsnummer: 556630-6626

Dina rättigheter

För att tillvarata dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) samt Dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp hos oss på Homelight. Vid en eventuell tvist mellan Homelight och dig som kund följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Priser

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms (25%) för privatpersoner. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning. Se avsnittet om frakt och leverans lite längre ned.

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation. Vi förbehåller oss rätten att löpande ändra information och priser på samtliga varor i vårt sortiment och att i efterhand korrigera felaktig prissättning utan föregående avisering. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår hemsida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar. Samtliga kampanjer gäller så långt lagret räcker om inte annat är specificerat i beskrivningen.

Bilder kan inte garantera att varans exakta utseende och beskaffenhet återges.

Beställning och orderbekräftelse

Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerad ”Tack för din beställning” till den e-postadress du angivit vid köpet. Denna mottagningsbekräftelse innehåller information som underlättar din eventuella kontakt med vår kundtjänst. I samband med att ordern skickas från oss erhåller du via e-post en orderbekräftelse rubricerad ”Orderbekräftelse”. Bindande avtal kommer till stånd vid orderbekräftelse till kunden.

Avbryta ett köp av beställningsvara/specialbeställning

När du lägger en order genom vår kundtjänst eller i vår fysiska butik på en beställningsvara som vi inte lagerför är det en specialbeställning.

Om du önskar avbryta ett redan genomfört köp av en beställningsvara hjälper vi dig naturligtvis att avbryta ditt köp i den mån vi kan. Detta ska ske inom 24 timmar från beställningstillfället för att säkerställa att vi inte hunnit vidarebefordra din specialbeställning till leverantör. Det kan i vissa undantagsfall vara möjligt att avbryta sitt köp även efter 24 timmar men då endast under förutsättning att vi i vår tur kan avbryta köpet hos leverantör.

Betalning

Som kund är du medveten om och accepterar att genomförandet av ett köp hos Homelight innebär ett betalningsansvar.

Du kan välja att betala kontant samt med kort (Visa/Mastercard) i vår fysiska butik. Online finns även möjligheten att betala via Svea ekonomi: faktura (14 dagar), delbetalning eller direktbetalning via din internetbank. Vid betalning genom Svea ekonomi hänvisas till deras köpvillkor som du hittar på www.svea.com/se/sv

När du beställer i butiken, via telefon eller e-post och ordern läggs manuellt utanför hemsidan kan du betala i vår fysiska butik, mot postförskott eller göra en inbetalning till vårt Bankgiro med nummer 5464-2095. Ange alltid ditt ordernummer alternativt fakturanummer som referensnummer.

Handpenning och förskottsbetalning

Vid beställningar i vår fysiska butik, via telefon eller via e-post på för tillfälligt slutsålda varor över 1.000 kr tillämpar vi handpenning om 20% av totala ordervärdet innan vi aktiverar ordern och beställer dina varor från leverantören. På beställningar under 1.000 kr tillämpas förskottsbetalning på hela beloppet.

Vid beställning i vår fysiska butik betalas handpenningen och förskottsbetalningen i butiken där så är möjligt. Vid beställningar via telefon och e-post skickas en faktura på handpenningen alternativt förskottsbetalningen.

Slutbetalning av ordern skall ske senast vid avhämtning/leverans men det går givetvis bra att förskottsbetala hela beloppet på en gång.

Leveranstider

Leveranstiden kan skilja mellan olika varumärken och säsonger, särskilt under sommaren då vissa leverantörer håller stängt. Vi kommunicerar preliminära leveranstider, det innebär att leverans kan komma snabbare men även kan ta längre tid än uppskattat.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer som vi inte kan råda över.

Beställer du flera varor med olika leveranstider så skickar vi alla dina produkter med en sändning. Om du önskar delleverans så kontakta oss. Vid vissa betalningssätt kan tyvärr inte delleverans erbjudas. En extra avgift kan tillkomma i samband med delleverans.

Frakt och leverans

De fraktsätt som erbjuds varierar beroende på hur skrymmande din order är samt var i Sverige du befinner dig. Leveranser sker endast till destinationer som ligger vid allmän farbar väg, enligt Vägverkets eller dess motsvarighet i respektive land. Transporter utanför allmän väg samt båttransporter arrangeras och bekostas av mottagaren.

För leverans inom Sverige finns nedanstående leveranssätt

Hämta i butik

Du kan hämta din beställning direkt i vår butik på Erik Dahlbergsgatan 41-43 i Stockholm. Välj detta alternativ i kassan vid beställning så skickar vi ett sms så snart varorna är klara för avhämtning. Ta med giltig legitimationshandling.

Hemleverans

Vill du få ditt paket levererat hem till din dörr kan du välja PostNord MyPack Home som alternativ i kassan. PostNord aviserar via sms eller e-post och stämmer av med dig vilken leveransdag som passar dig.

Postpaket

Väljer du PostNord MyPack Collect så skickar vi ditt paket med PostNord och ditt paket kommer automatiskt till det utlämningsställe som finns närmast din angivna leveransadress. Leverans till utlämningsställe i Stockholm, Göteborg och Malmö görs även på lördagar. Du får avisering via sms eller e-post när paketet kommit fram till utlämningsstället. Har du inte angivet ett mobilnummer eller e-post så kommer avisering via brev.

Företagspaket

Vill du få dina leveranser med PostNord Parcel till företaget så kontakta oss så hjälper vi dig att lägga upp ett konto. Ditt paket skickas med PostNord och levereras till en företagsadress.

För leverans utanför Sverige gäller följande:

Kontakta oss för ytterligare information och för att göra din beställning.

Vid leverans utanför Sverige tillkommer fraktkostnader samt eventuella kostnader för införsel och tullavgifter. Dessa betalas alltid av dig som kund.

Outlöst paket och mottagande av leverans

Du som kund ansvarar för att det finns en mottagare som kan kvittera leveransen vid det överenskomna leveranstillfället. Om du ej finns på plats för att ta emot leveransen medför det kostnader för Homelight som vi förbehåller oss rätten att debitera dig för. Exempelvis om du som kund inte hämtat ut din försändelse från utlämningsstället trots påminnelser, inte varit tillgänglig för att ta emot leveransen eller kunnat nås på angivet telefonnummer, lämnat felaktiga uppgifter av namn, adress eller kontaktuppgifter, eller om du vägrat ta emot leveransen.

Ditt paket bör hämtas inom 7 dagar och ligger max i 14 dagar hos postombudet innan det skickas tillbaka till vårt lager. Vid outlöst paket kommer du att debiteras en avgift på 300 kr.

Transportskada

  1. När du tar emot din leverans var noga med att kontrollera om paketet är skadat. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel eller handscanner innan du kvitterar leveransen.
  2. Dokumentera skadan i bild och text och skicka detta till Homelight på e-postadress kundservice@homelight.se inom 24 timmar från mottagandet av varan. Detta hjälper oss att hantera ditt ärende snabbare.
  3. Behåll originalemballaget som varan kom i. Produkten får ej användas.

Returer och Ångerrätt

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. På konsumentverkets hemsida, konsumentverket.se, finns mer information och ångerblankett/brevmall för att utnyttja ångerrätten.

  • Ångerrätten är förutsatt att din vara inte är specialbeställd särskilt just för dig, mer om undantag från ångerrätten kan du läsa lite längre ned.
  • Om en artikel finns i lager vid beställningstillfället innefattas den alltid av ångerrätten.
  • För att ångerrätten ska gälla ska varan och förpackningen vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadd.

Kontakta oss innan du returnerar dina varor. Returen måste vara godkänd av oss innan du returnerar varorna. Fraktkostnader och övriga kostnader för returförsändelsen står du själv för.

Returen kan lämnas in till vår butik eller skickas tillbaka till oss med företagspaket med utkörning till vår adress:
Homelight AB
Erik Dahlbergsgatan 41-43
115 34 Stockholm

Varan är i kundens ägo tills vi mottagit returen, därför är det viktigt att varan inte kommer till skada under frakten. Förpacka därför ditt paket noga. Kunden står för eventuella skador under transporten då varan skickas tillbaka till oss. Vi rekommenderar att skicka spårbara paket för din egen säkerhet. Notera att returen ska skickas direkt till vår butik, inte till ett postombud. Kontakta ditt närmaste postombud för närmare uppgifter.

Återbetalning

Varan ska skickas tillbaka i originalförpackningen förpackad i emballaget den kom i. Vänligen ange ditt namn och ordernummer, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 14 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen.

Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på återbetalningsbeloppet.

Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vid betalning med faktura/delbetalning observera att faktura-/uppläggningsavgiften måste betalas.

Undantag från ångerrätten

Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara som vi inte lagerhåller, det vill säga att den är specialbeställd särskild för dig och/eller anpassad enligt dina specifika önskemål. Samtliga artiklar som benämns beställningsvara, dvs att den inte finns i lager eller är specialtillverkad eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig omfattas således ej av öppet köp, bytesrätt eller ångerrätt.

Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, ej företag.

Om du har frågor angående ångerrätt eller retur är du välkommen att kontakta oss via e-post: kundservice@homelight.se eller telefon: 08 – 660 52 40.

Force Majeure

Homelight kan inte hållas ansvarigt för olägenheter som uppstår på grund av omständigheter utanför Homelights kontroll, såsom krig, krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, extrema väderförhållanden, avbrott i allmänna förbindelser, allmän varubrist, export- och importrestriktioner, laglig reglering eller annat påbud av myndighet i Sverige eller utlandet, strejk, lockout, blockad eller annat arbetshinder, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse.

Reklamation

I enlighet med konsumentköplagen (1990:932) har du som kund reklamationrätt av fabrikationsfel inom tre år från det att du mottog varan. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, ej fel som uppkommit till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage eller att skötselråd ej följts.

Kontakta oss för att reklamera en vara. För att underlätta handläggningen av ditt ärende ber vi dig skicka kvitto/ordernummer, ditt namn samt kontaktuppgifter, vilken artikel det gäller, bild samt en kort beskrivning av felet till kundservice@homelight.se.

Homelight är en belysningsbutik på Gärdet i Stockholm för dig som ställer höga krav på kvalitet, funktion och design inom el och belysning.

Copyright © 2019